NTP-MTTD-19-0044 "Föld, víz, levegő..." projekt
Ebben a tanévben megindult a Föld, víz, levegő… pályázatunk, melynek keretében a gyerekek közvetlen megtapasztalás és kísérlet útján szerezhettek ismereteket a természettudományok terén. Mivel eddig ilyenben nem volt részük, ezeknek a diákoknak, ezért először arra kerestük a megoldást, hogy mit várnak ettől a szakkörtől. Közösen megbeszéltük ők mire gondolnak, majd mi fog történni itt ezeken a foglalkozásokon. Együtt készítettünk egy „füzetecskét”, melybe az itt látott kísérleteket, a megfigyelt jelenségeket, azok magyarázatát is tanári segédlettel dokumentáltuk. (2020. január)
Februárban néhány foglalkozáson keresztül a hőmérséklet változásaival, a gázok tulajdonságaival majd a levegővel foglalkoztunk. Kísérleteket végeztünk közben, melyet a gyerekek nagyon élveztek. Légnyomást vizsgáltuk, hőtágulást figyeltünk meg, illetve a gázok fizikai tulajdonságait vettük számba. A víz és vele történő kísérletek nagyon látványosak voltak a gyerekek számára élvezték a szakkör minden percét. Minden alkalommal izgatottan várták mi fog történni a soron következő szakkörön. (2020. február)
A digitális oktatás keretében egy zárt csoporton keresztül tartottuk a kapcsolatot, így ismerkedtek meg a gyerekek Archimédesszel és az ő felfedezésével. Majd az anyagok közti kémiai reakciók vizsgálatát látták videókon keresztül. (2020. március)
Archimédesz törvénye:
https://www.youtube.com/watch?v=WJOMOckHxKo
https://www.youtube.com/watch?v=IIm9Kc2gCzM
Egyszerű anyagok kimutatása:
https://www.nkp.hu/tankonyv/kemia_7/lecke_02_011
Kémiai reakciók:
https://www.youtube.com/watch?v=Do1vz5mLaCg
https://www.youtube.com/watch?v=qDwL3HWfzgQ
Látványos kémiai kísérletek:
https://www.youtube.com/watch?v=cL61bHM4pwU
Végezetül a mágnes lett a főszereplő, az immár normál körülmények között zajló szakkörünknek. Ezeket a kísérleteket is örömmel próbálgatták a diákok. A Földnek is van mágneses tulajdonsága, mágneses tere. Ezt követően ismerkedtek meg a gyerekek a tájékozódás meghatározó eszközével, az iránytűvel. Majd a természetben a vizes élőhelyeket vizsgáltuk. Volt vízminta vétel, melyben annak tartalmát a színskálán láttuk változni annak függvényében, hogy mit figyeltünk meg, vagyis mit vizsgáltunk épp. Volt szó a táplálékláncról is. (2020. szeptember)
A Föld, víz, levegő… pályázat zárásaként a gyerekek tartalmas kiránduláson vehettek részt Kisvárda közelében fekvő - Szabolcsveresmart melletti - BUCKA-LAK erdei iskola és élményparkban. Itt közelről láthatták a megújuló energiák felhasználási módjait, lehetőségeit. A Rétközi-tavon hajókáztunk, melyet nagyon élveztek a hideg, de napsütéses időben. Majd közösen és vidáman étkeztünk. A program következő állomása egy interaktív tudásátadás volt, ahol a társaiknak, tanáraiknak mutatták be a szakkörön látott, megtanult kísérleteket. Sajnos a vírushelyzet miatt a szülők ezen nem vehettek részt, de iskolánk pedagógusai érdeklődően figyelték a tanulók tevékenységeit. Ez után az iskolában kiállítást rendeztünk, hogy megmutassuk az általunk használt eszközöket (mágnes iránytű, mikroszkóp, vízvizsgáló koffer, kétkarú mérleg…), az itt készített „füzetecskét”, hogy megismertessük a szakkör munkáját. Zárásaként pizzázás, sütizés volt a programban résztvevő gyerekek számára. Nagyon sok élménnyel és tudással lettek gazdagabbak a szakkör tagjai. (2020 október)