NTP-KKT-A-14-0066 Szivárvány Harcosok Sakk-program
NTP-KKT-A-14-0066
Megvalósítás: 2015.02.02. – 2015.06.30.
BESZÁMOLÓ és FOTÓDOKUMENTÁCIÓ
Szivárvány Harcosok Sakk-program
Az alábbi beszámolóval szeretnénk kifejezni köszönetünket az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett pályázatban való részvételért, és a program megvalósításához nyújtott 753.000 forint vissza nem térítendő támogatásért!
Szekeres Sándor Szivárvány harcosok című kiadványa adta az alapját a programunknak. Taktikákat, az előregondolkodást, a pontos számolást gyakoroltatta játékos formában a gyerekekkel, akiket újszerűen vontuk be a foglalkozásokba: prezentációk készítése, kutató munka az interneten, segédoktatói feladatok ellátása. A fizika tantárgyat is beintegráltuk a sakkoktatásba, valamint egy 10 táblás szimultánt is játszhattak a résztvevők.
A program elején a taktikai alapokra helyeztük a hangsúlyt. Ennek lényege, a már elsajátított alapok - minden gyerek a saját szintjének megfelelő - taktikai motívumokon keresztül gyakorlatba való átültetése volt. Ebben a munkában volt segítségünkre a fényjáték. A program során, a gyerekek saját kezűleg alkottak egy nagy sakktáblát, amin nagy sakkfigurákkal és a világító eszközök segítségével megérthették a sakkmotívumok egyes elemeit. A program során folyamatosan tanulták a típusmattokat. Korosztálytól függetlenül a gyerekek aktívan vettek részt a munkában. Az IKT eszközöket is felhasználtuk, prezentációt készítettünk 2 diákkal.
A csoport gondolkodásának fejlesztése a tárgyi feltételek javításával lett hatékonyabb. A program a tehetségek kibontakoztatását segítette elő. A nagy sakktábla, az élményszerű tanulás, a fabábúk, egy nagymesterrel való találkozás és a sikeres vizsga a játékszeretetüket erősítette, a jövőképüket tágította. Hátrányos településen élve az effajta programok a gyerekek személyiségét komplex módon fejlesztik.
A Fény éve és a sakk kapcsolata
2015. június 5-én pénteken a Palásti László Általános Iskola Sakk-körének diákjai látogatást tettek a Nyíregyházi Főiskola fizika tanszékén, ahol a Fény Nemzetközi Évének jegyében kísérleteket mutatott be Beszeda Imre a nebulóknak.
Az előadáson bizonyítást nyert, hogy a fény parányi részecskékből, fotonokból áll. Képesek vagyunk a fénnyel kidurrantani a léggömböt is. A fényt képesek vagyunk irányítani is a száloptika segítségével, melyet veszteségmentesen továbbíthatunk nagy távolságokba. Láthattunk bizonyítékot a fény hullámtermészetére, amikor egy úgynevezett optikai rácson keresztül világítottuk meg a falat. A magyi sakkosok nagy érdeklődéssel figyelték az előadást és „fényes élményekkel” gazdagodva térhettek haza.
A fizika tanszéki látogatás után többen érdeklődést mutatnak a műszaki pálya iránt.
Már minden világos – Magyon is!
2015. június 12-én a délelőtti órákban a Palásti László Általános Iskola sakkosai és a felsős diákjai helyben is megismerkedhettek a fénnyel, annak fontosabb tulajdonságaival. Építve az egy héttel korábban a főiskolán látottakra, testközelből láthatták hogyan bomlik a Napból érkező fehér fény a színeire, ismerhették meg hogyan keletkezik a szivárvány.
A fénytörés jelenségét először prizmák, majd lencsék segítségével szemlélhették meg.
Ezt követően a homorú és domború tükrök képalkotásáról esett szó és a bemutatott kísérletek látványosan szemléltették az emberi szem, az írásvetítő, a fényképezőgép és a fényszórók működési elvét.
Szó esett a foszforeszkáló anyagok működéséről, a bemutatott dekorációs kép pedig kitűnő szemléltető eszköz volt ennek reprezentálására.
Végezetül pedig a hétköznapi számológép egyik tartozékának használatával megismerhették hogyan állítsák meg a fény útját egyetlen mozdulattal. Az előadást Gábor István fizika tanár úr prezentálta a gyerekeknek.
Összefoglalás
A program a tehetségek kibontakoztatását segítette elő. A nagy sakktábla, az élményszerű tanulás, a fabábúk a játékszeretetüket erősítette, a jövőképüket tágította. Hátrányos településen élve az effajta programok a gyerekek személyiségét komplex módon fejlesztik.
A sakkot, mint eszközt használtuk a tanulók képességeinek kibontakoztatására. A végjátékokban rejlő taktikai befejezéseken való gondolatmenetek kiszámolása elősegítette a pontos számolást. Ennek az eredménye lett az élesebb logika, a divergens gondolkodás, ami kihat a gyerek életének más területeire is. Kulturális érdeklődésük is kiszélesedett a program végére.
Zárásként az elsajátított ismeretekből írásbeli és szóbeli vizsga volt, amelyet egy sakkmester előadása majd szimultán sakkjátszma követett. A program vendéglátással ért véget.
Eredményeink
Palásti Iskola sakkéletének első tanulói közé tartozik Hajdu László - jelenleg végzős diák. A versenyeken közepesen teljesített korábban. Az eredményein azonban folyamatos fejlődés figyelhető meg.
Több versenyen vett részt minden gyerek, de hármat emelünk ki.
Móra kupa 4 fős csapatverseny: Laci a legnehezebb táblán egyéniben 4. helyezett, a csapata harmadik lett. Csapattársai Bulyáki Debóra 2. táblán 3. lett, Bulyáki Ádám korosztályában 3. helyezést ért el.
III. Országos Baptista verseny Nagyhalász: Játékerőben egyre erősödő tanítványaink meglepetést okoztak, Hajdu László a 14 évesek mezőnyében 3. lett.
Nyírség torna 7 napos sakkverseny: A 16 éves korcsoportban, 60 indulóból Hajdu László 1. lett. Az eredmény bizonyítja, hogy jól szervezett programmal, kitartó munkával sikereket lehet elérni. Tanítványunkat a nyáron leigazolta a nyíregyházi Dávid SC. Ő Magyon az első sportszerűen sakkozó fiatal.
A teljesítményben való fejlődés minden gyereknél megfigyelhető. Önmagukhoz képest teljesítmény szinteket léptek át a diákok.
A fentiek következzenek képekben is…